torsdag den 3. april 2014

Anmeldelse af åbent hus på Københavns Universitet Amager - Teatervidenskab og Musikvidenskab

Af Camilla ”Mandy” Volf

Den 4/3 var der åbent på Københavns Universitet Amager – også kaldet KUA. Da jeg selv er kommende student, synes jeg at det var passende at møde op til dette arrangement, selvom jeg først skal begynde på universitetet efter mit sabbatår.

Min søster, hendes kæreste og jeg fandt KUA’s hovedbygning, efter at have været faret vild, på grund af byggearbejde. Vi ankom til en kæmpe forhal, fyldt med nuværende og mulige kommende studerende og man kunne føle spændingen fra dem, som var ankommet til Åbent Hus.

Da klokken blev 17:30, gik prodekanen op på talerstolen og begyndte på velkomsttalen. Der var mange store ord om fakultetet og han kom med mange grunde til, at man skulle tage sig en uddannelse inden for humaniora. Jeg må dog sige en ting: hold kæft hvor var han kedelig at høre på! Han sagde interessante ting omkring fakultetet, men vidste desværre ikke, hvordan man skulle tale til et publikum, hvilket var ærgerligt.

Bagefter var det tid til at komme ud og høre foredrag omkring nogle af de uddannelser, der var på fakultetet. Jeg startede med at besøge musikvidenskab, da det er her min interesse ligger. Det var meget spænende og jeg fik bekræftet, at det er musikvidenskab, som skal være mit hovedfag, efter mit sabbatår. Der blev fortalt om studiet og der var elever fra studiet, som kom og fortalte om undervisningen, deres hverdag og hvad det indebar at studere musikvidenskab. Der var dog et minus ved foredraget. Hende der stod for foredraget var lidt tør at høre på og jeg tror kun, at det kun var folk som var musikinteresserede i forvejen, som ville vælge studiet baseret på foredraget.

Efter en kort pause, tog jeg til det andet foredrag, som var et foredrag i teatervidenskab. Det var utroligt spænende og meget inspirerende. Manden der holdt foredraget, var rigtig god til at fortælle om studiet, hvilket jo også er nærliggende siden han studerer teater. Studiet lød spændende og her var der også elever fra studiet, som kom og fortalte om det. Der var god stemning og der blev fortalt jokes.

Alt i alt var det en fed oplevelse, at komme ind og høre om uddannelserne og at se sit (måske) fremtidige uddannelsessted.