tirsdag den 25. november 2014

En god dag med Operation Dagsværk!

Af Sofie Rechendorff Andersen
 
Onsdag d. 5. november, var der ikke noget undervisning på Solrød Gymnasium. Det var ikke, som det ellers kunne virke som om mange elever på gymnasiet tror, bare noget ledelsen havde gjort for at forære os en fridag til at lave afleveringer, sove længe eller stene Netflix i. Nej i virkeligheden mine damer og herrer, handler denne ene årlige dag i november om at hjælpe nogle andre mennesker end bare os skoletrætte gymnasieelever. I år var dagen helliget de homoseksuelle i Kenya, som bliver behandlet meget umenneskeligt, og som derfor har behov for al den hjælp, de kan få.

To af Metusalems reportere havde i anledningen af OD-dagen valgt at give skolens dygtige OD-udvalg fuld magt over hvor de skulle arbejde henne. Vi blev henvist til skolens pedel John, som godt kunne bruge nogle hjælpende hænder til at gøre skolen til et rart sted at være. Vi blev bedt om at møde på gymnasiet klokken 8 onsdag morgen, og da vi ankommer, bliver vi mødt af en gruppe på 7-8 andre elever fra gymnasiet, der også er blevet tilskrevet netop dette arbejde på OD-dagen. Ud over dette bliver vi også mødt af et dækket bord og en glad pedel, der har varme boller og smør og pålæg fra kantinen klar til os. ”Det er en del af det” siger han og fortæller, at vi også får frokost og en sodavand, når vi er færdige. 

Derefter bliver vi uddelt på nogle forskellige opgaver, en enkelt for lov at hjælpe skolen fantastiske kantinedamer med at rense køkkenet, to sættes i gang med at fjerne skrald og spindelvæv mm. fra skolens varmeriste og resten får til opgave at vaske bordene i kantinen. John forklarer os at OD-dagen er det eneste tidspunkt på året hvor bordene bliver vasket på undersiden, og at han derfor var meget bange for ikke at få nogen elever til at hjælpe ham. Men gudskelov er vi nogle stykker, og efter intensiv arbejde (med en enkelt pause) til festmusik fra scenens lydanlæg er vi færdige omkring klokken 11:30-11:40 eller deromkring. Så får vi lov hver at vælge en sodavand, og der er frokost ved nyvaskede borde, hvorefter vi er frit stillet til at gå omkring klokken 12.

Udbytte: Gratis morgenmad og frokost, man har været med til at støtte en god sag, og har alligevel fri på omkring samme tidspunkt som de, der valgte ikke at arbejde på dagen sikkert har stået op. Alt i alt en super god oplevelse.
(Nu vil jeg ikke tale for de andre jeg arbejdede sammen med, men jeg kan da i hvert fald mærke, at jeg også har fået noget træning ud af arbejdet. Jeg har ikke voldsomt stærke arme, så det med at løfte og vende borde i et par timer, har virket på mine arme som lidt tid i et fitness center, et sted jeg ellers principielt ikke sætter min fod. Win-win-situation.)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar