torsdag den 21. november 2013

SG fra frøperspektiv


Af Sara Bræstrup Kloe

Vi kender vidst alle sammen følelsen af at være spændt og skræmt, ikke at være sikker på hvad man går ind til. Vide at man nok skal finde ud af det, men være i tvivl om hvordan og hvorledes det vil lykkes en. Mavefornemmelsen man ikke kan finde ud af om er rar eller forfærdeligt, og  fristelsen til at tjekke hvordan tøjet og håret hver gang man har mulighed. Personligt har andres mening aldrig været så vigtig for mig, som da jeg skulle starte her på SG.

Gymnasieelever har altid haft en lidt overfantastisk forvrænget billede af gymnasieelever for det er altid noget vi har set frem til og derfor også personerne. Nu er vi selv en del af det her billede, og vi har derfor en forventning til os selv, om hvordan vi vil udfylde det.

Jeg er virkelig positivt overrasket over, hvor nemt det er at finde sig selv og være tryg i det på SG. Det er rart at man ikke behøver lave facader og skjule hvem man er. Mit indtryk er, at der er plads til alle og alle er accepteret og respekteret.

Det var en dejlig oplevelse at nogle havde valgt at være tutorer og bruge deres tid på at prøve at få os til at føle os så velkommen som muligt.

En anden fantastisk ting ved SG, er alle arrangementerne. Du kan let få lov at udfolde dine evner inde for forskellige ting, og der er næsten noget for en hver, men samtidig er der ikke en forventning og en forpligtelse som man skal opfylde, hvis man ikke har lyst.

Selvom det kan være lidt hårdt at gå fra en folkeskole hvor lektier og afleveringer ikke har været i fokus på sammen måde, som det er på gymnasiet, synes jeg, at lærende på SG har været dygtige til at få det til at være overskueligt, og vi bevæger os langsomt hen imod, hvordan det er meningen, det skal være. Noget jeg personligt har sat utrolig meget pris på, har været de forskellige foredrag. Det er virkelig rart, at komme ud fra klasseværelse og få en anderledes undervisning med resten af eleverne. På skolen Morgensamlingerne synes jeg også, er rigtig hyggelige. Det er virkelig rart at høre om forskellige ting fra nogle af de andre elever, hvilket også gør det hele mere afslappet og jordnært. Jeg synes også, at det er flot at være retor Bjarne nogle gange sætter tid af til, at sige nogle ting, det er rart at der ikke er den usynlige barriere mellem retor, lærer og eleverne.  Jeg håber, at alle andre 1. G’er og 1. Hf’er har haft en ligeså god oplevelse som mig. Jeg håber, at alle er kommet i en ligeså skøn klasse som mig, og at alle ved at der er plads til dem som de er, så de kan nyde deres år på SG, for det vil jeg! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar