torsdag den 3. april 2014

Elevdemokrati eller lærer-oligarki?

Af Sofie Rechendorff Andersen
 
I dag i samfundsfag, har vi haft om statsmagterne i min klasse. Den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt. Og så den fjerde statsmagt: medierne. Som vi kan diskutere os frem til, har pligt til at kommunikere ud hvad der foregår hos de andre statsmagter, og sætte spørgsmålstegn ved retfærdigheden og etikken i forskellige tiltag. I den selvsamme samfundsfagstime er min klasse blevet præsenteret for vores nye faste pladser. Uden anden forklaring end: ”I har fået faste pladser. Det er noget jeres teamlærere har besluttet. Jeg kender ikke til baggrunden for dette.” Hvis man kigger lidt nærmere på dette tiltag kan det defineres som udøvelse af magt fra højere oppe i systemet. Og hvem er så den fjerde statsmagt, når der er tale om SG-relateret magtudøvelse? Det er Metusalem! 

Jeg kan huske i sommers da året startede, da reklamerede Solrød Gymnasiums elevråd med et slogan påført ordene ”elevdemokrati”. Men kan man tale om elevdemokrati på en skole hvor lærere kan trække et forslag som dette ned over hovedet på os, uden så meget som en forklaring eller begrundelse? Er det fair? Er det sådan disse ting bør gøres? Kan dette gøres eller bør nogle fra 2.D gå til elevrådet og tage spørgsmålet op? For der kan i hvert fald ikke tales om elevdemokrati, det er sikkert! I stedet har vi i dag været vidne til et tiltag af Lærer-oligarkiets undertrykkelse af undersåtter. Og om dette er en dum bagatel, som ikke gør den store forskel, og som det er spil af tid at bruge energi på. Eller om det er en krænkelse af elevernes frihed, der burde provokere os til at gøre oprør og demonstrere mod overklassen. Det vil jeg ikke tage stilling til. Men jeg mener i hvert fald at det er Metusalems rolle som elevblad at informere resten af skolen om dette. Og sætte spørgsmålstegn til om der er ret til dette.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar